JAKIE WARZYWA NAJLEPSZE DLA DZIECKA – ŚWIEŻE, MROŻONE, NOWALIJKI CZY KISZONE? CO KIEDY WYBIERAĆ?

JAKIE WARZYWA NAJLEPSZE DLA DZIECKA – ŚWIEŻE, MROŻONE, NOWALIJKI CZY KISZONE? CO KIEDY WYBIERAĆ?

Warzywa to bardzo ważny element diety dziecka. Powinno być ich w sumie około 300-400g dziennie. Najlepiej, aby pojawiały się we wszystkich głównych posiłkach. Jak jednak je wybierać, aby dostarczać maluchom najwyższej jakości produkty?

LATO

W lecie nie ma problemu z dostępnością różnorakich warzyw. Najlepiej wybierać te produkty, które dojrzewają właśnie w czerwcu, lipcu i sierpniu, a więc przykładowo: cukinię, fasolkę szparagową, pomidory, szparagi, kabaczek, paprykę itd. Warto wybierać nasze rodzime produkty, w które można łatwo zaopatrzyć się na pobliskim bazarku.

Szczególnie w lato dobrze sprawdzają się zupy warzywne podawane na ciepło (np. przecierana zupa pomidorowa ze świeżych pomidorów malinowych), jak również te na zimno np. botwinka z jogurtem i koperkiem. Warto także zachęcić dziecko do pieczonych lub grillowanych warzyw. Są one bardziej miękkie, soczyste i wiele dzieci chętnie lubi je spożywać. Poza tym – przygotowanie szaszłyków na grill może być wspaniałą rodzinną zabawą.

 

JESIEŃ

Na jesieni warto sięgnąć po warzywa takie, jak dynia, kabaczek, bakłażan, a także po większość warzyw typowych dla lata. Na jesieni są one bowiem w dalszym ciągu świeże i smaczne.

Mówiąc o żywieniu w chłodniejsze miesiące warto wspomnieć o tym, że posiłki powinny być nieco cieplejsze. Można także dodawać do nich więcej przypraw taki, jak imbir (np. do zupy z dyni), cynamon (np. do buliony warzywnego) czy łagodna papryka (np. do warzywnego leczo). Dzięki temu odporność dziecka, ale także nasza będzie lepsza.

 

ZIMA

Zima to czas kiedy letnie warzywa się kończą. Warto wtedy sięgać po warzywa korzeniowe, np. buraki, seler, marchewkę, korzeń pietruszki, a także warzywa dostępne przez cały rok takie, jak cebula, por, czosnek, kapustę itd.

Zima to tez idealny czas na kiszonki, a więc na ogórki kiszone i kapustę kiszoną. Produkty te bogate w witaminę C, a także korzystne bakterie fermentacji mlekowej wspomagają pracę układu immunologicznego.

Zimą można także wspomagać się mieszankami warzywa mrożonych np. brokuły, kalafior, groszek zielony, fasolka szparagowa. Warzywa mrożone są zbierane w pełni sezonu, w pełnej dojrzałości i bardzo szybko zmrażane. Dzięki temu praktycznie nie tracą wartości odżywczych.

Pomidory, ogórki, rzodkiewki to produkty uprawiane często w szklarniach, gdzie nie ma gleby, a jedynie płyn odżywczy. Dlatego też lepiej sięgać po nie sporadycznie. Można natomiast wykorzystywać pulpy pomidorowe, koncentrat pomidorowy czy suszone pomidory.

 

WIOSNA
Wiosną każdy z nas tęskni już do świeżych warzyw. Jednak pierwsze nowalijki nie są dobrym rozwiązaniem w dziecięcym jadłospisie. Produkty te często są mocno nawożone, a przez to zawierają sporą ilość azotanów i azotynów, które mogą być niebezpieczne dla maluchów. Warto więc z nowalijkami się nieco wstrzymać.

Wiosną natomiast można sięgać po wszelkie kiełki, natki, szczypiorki. Można także posadzić sobie w doniczce własną pietruszkę i dodawać ją ile się da i gdzie się da.

Poza tym na wiosnę w dalszym ciągu bardzo dobrze sprawdzają się warzywa mrożone, z których można wyczarować pyszne i zdrowe danie.

 

Niezależnie od pory roku zachęcajmy dzieci do picia soków warzywnych. Są one bardzo wartościowe, gaszą pragnienie i działają jak naturalne izotoniki. Zobacz jak zrobić koktajl lub sok wspólnie ze swoim dzieckiem:

Partnerzy akcji