Największe błędy w żywieniu dzieci!

Największe błędy w żywieniu dzieci!

Istnieje wiele błędów popełnianych przez rodziców, dziadków odnośnie żywienia swoich pociech. W artykule przedstawiono te najczęstsze i jednocześnie te najbardziej niebezpieczne w kontekście rozwijania się chorób cywilizacyjnych, które początek biorą najczęściej w wieku wczesnodziecięcym.

  • Za dużo słodkiego

Przypomnijmy, że dziecko może spożyć dziennie maksymalnie 9 łyżeczek cukru, a my rodzice mamy tendencje do podawania słodkich produktów o każdej porze dnia, np. słodkie płatki na śniadanie, słodki jogurt na II śniadanie, słodzony kompot lub wodę smakową do obiadu, słodkie ciasto na podwieczorek i słodki serek czy kakao na wieczór. Bardzo wiele produktów skierowanych do dzieci ma olbrzymie ilości cukru, co łącznie znacząco przekracza dzienny limit na cukier.

Więcej wytrawnych dań w jadłospisie dziecka to na pewno dobry kierunek w żywieniu maluchów, np.:

  • owsianka z jabłkiem i jogurtem naturalny
  • jaglanka z borówkami amerykańskimi z mlekiem
  • czysta woda z dodatkiem naturalnego niesłodzonego soku owocowego (nie syropu)
  • szarlotka ze słodkimi jabłkami
  • ciasto drożdżowe z rodzynkami i odrobiną zgniecionego banana
  • omlet z serkiem homogenizowanym i malinami/truskawkami/jagodami

 

  • Brak śniadania

Ciągły pośpiech często związany jest z tym, że zbyt późno chodzimy spać, a przez to rano za późno wstajemy i nie mamy już czasu na zdrowe, spokojne śniadanie. Jest to szczególnie niekorzystne w odniesieniu do dzieci, które potrzebują solidnego, wartościowego śniadania. Dzięki niemu umieją się bowiem skupić, skoncentrować w szkole i łatwiej przychodzi im nauka. Śniadanie w biegu, mocno przetworzone czy w postaci gotowego batona typu muesli nie zastąp prawdziwego wartościowego posiłku.

 

  • Zbyt przetworzone produkty

Istnieje cała gama produktów, które dzieci chętnie spożywają np. serki homogenizowane, dmuchane płatki śniadaniowe, mleczne kanapki czy słodkie napoje mleczne. Preferencje dziecka najczęściej związane są z intensywnym (słodkim lub słonym) smakiem, a także z dość agresywną reklamą produktu. My – rodzice – ulegając dzieciom często godzimy się na zaproponowany przez malucha produkt nie zważając na to, że podajemy produkt bardzo przetworzony, co niestety najczęściej wiąże się z jego wątpliwą zdrowotnością. Zdecydowanie lepiej wybierać produkty, których liczba składników jest krótka. Czym bardziej naturalny produkt tym lepiej.

 

  • Podjadanie

Podjadanie przez cały dzień to kolejny problem w żywieniu dzieci. Maluchy nauczone są, że praktycznie zawsze jak zgłoszą chęć jedzenia to dostają przekąskę. Warto uregulować tak dzień, aby każdy posiłek było mniej więcej o stałej porze, co 3-4 godziny. Wówczas mamy szansę na to, że dzieciaki będą bardziej głodne i zjedzą wartościowy posiłek.

 

Bardzo trudno jest żywić zdrowo dziecko w dzisiejszych czasach kiedy to maluchy bombardowane są reklamą, promocjami, a także ulegają presji otoczenia. Jednak to, co my – rodzice wypracujemy w domu będzie zawsze najsilniejszym przyzwyczajeniem i nawykiem. Warto więc pamiętać o tym przy zakupach spożywczych i planowaniu jadłospisu.

Partnerzy akcji